Πότε πρέπει να ανησυχήσω για να παραπέμψω το παιδί μου για Εργοθεραπεία - Μήτσιου Center
Πότε πρέπει να ανησυχήσω για να παραπέμψω το παιδί μου για Εργοθεραπεία

Πότε πρέπει να ανησυχήσω για να παραπέμψω το παιδί μου για Εργοθεραπεία

Με βάση τον Αμερικάνικο Σύλλογο Εργοθεραπείας, εάν το παιδί σας παρουσιάζει συστηματικά 3 ή περισσότερες δυσκολίες, σε σχέση με τα αναμενόμενα για την ηλικία του μέτρα, τότε θα πρέπει να αναζητήσετε εργοθεραπευτική αξιολόγηση:

  • Έχει δυσκολία να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας
  • Δυσκολεύεται να κατανοήσει την δομή και το νόημα ενός παιχνιδιού
  • Είναι αδέξιο σε δραστηριότητες αδρής κίνησης (σκοντάφτει σε εμπόδια, δεν έχει καλή ισορροπία, πέφτει συχνά)
  • Έχει ελαττωμένο μυϊκό τόνο, μοιάζει να είναι αδύναμο, έχει μικρή αντοχή
  • Χάνεται εύκολα σε χώρους που δεν γνωρίζει καλά
  • Δυσκολεύεται να υπολογίσει καλά τη θέση του σώματός του στο χώρο (χτυπάει εύκολα)
  • Σπάει συχνά τα παιχνίδια του
  • Δεν του αρέσει να χοροπηδά, να κάνει κούνια ούτε ο εξοπλισμός παιδικής χαράς,
  • Έχει φτωχό έλεγχο στις λεπτές κινήσεις, δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε πλαίσιο, να κάνει παζλ, να κόψει με ψαλίδι, δε μπορεί να χειριστεί μικρά αντικείμενα
  • Υπάρχει εμφανής καθυστέρηση στον λόγο και στην ομιλία, δεν αρθρώνει σωστά
  • Δυσκολεύεται να ντυθεί, να φάει μόνο του, να δέσει τα κορδόνια του
  • Είναι υπερκινητικό, δε μπορεί να ησυχάσει
  • Είναι παθητικό, αποτραβηγμένο
  • Δεν εξερευνά το περιβάλλον
  • Αποφεύγει με ασυνήθιστο τρόπο δραστηριότητες καθημερινής περιποίησης , όπως μπάνιο, χτένισμα, βούρτσισμα δοντιών, κόψιμο νυχιών
  • Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, τα φιλιά
  • Δείχνει υπερευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους, άγγιγμα
  • Έχει δυσκολίες στον ύπνο
  • Έχει δυσκολίες στο φαγητό, λερώνεται υπερβολικά ή τρώει μόνο συγκεκριμένες τροφές/ υφές
  • Διασπάται εύκολα η προσοχή του, ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μία δραστηριότητα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μεταβεί σε άλλη
  • Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από άλλα παιδιά για να μάθει καινούρια πράγματα
  • Δυσκολεύεται να πιάσει σωστά το μολύβι
  • Γράφει με υπερβολική πίεση στο χαρτί ή πολύ απαλά, ο γραφικός του χαρακτήρας είναι κακός
  • Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διάστημα μεταξύ γραμμάτων και λέξεων, δυσκολεύεται να διακρίνει και αναπαράγει γράμματα
  • Κουράζεται εύκολα
  • Δεν ακολουθεί προφορικές οδηγίες
  • Έχει ελαττωμένη αυτοπεποίθηση
  • Δεν μιμείται
  • Δείχνει να μην ακούει όταν του μιλούν

Μήπως το παιδί σας έχει δυσκολίες σε καθημερινές δραστηριότητες στο σπίτι, στο σχολείο ή στην κοινότητα; Αντιμετωπίζει δυσκολίες σε δεξιότητες που δεν επηρεάζουν τα περισσότερα τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά;

Αν ναι ένας εργοθεραπευτής μπορεί να είναι σε θέση να βοηθήσει το παιδί σας.

Η Εργοθεραπεία έχει σχεδιαστεί για να υποστηρίξει ένα παιδί και την οικογένειά τους, όταν αντιμετωπίζουν δυσκολίες στους ακόλουθους τομείς:

Υστέρηση στην ανάπτυξη

  • δεν εκτελεί στην κατάλληλη ηλικία κάθισμα, μπουσούλισμα και περπάτημα
  • δεν μαθαίνει σε κατάλληλο ηλικιακό επίπεδο
  • δεν ανάπτυσσει κατάλληλο για την ηλικία του  παιχνίδι και κοινωνικές δεξιότητες

Λεπτές κινητικές δεξιότητες

  • παρουσιάζει δυσκολία με το χειρισμό παιχνιδιών και παζλ
  • δυσκολεύεται στο κράτημα-λαβή μολυβιού
  • δυσκολεύεται στη χρήση σκευών σίτισης (κουτάλι-πηρούνι) στην κατάλληλη ηλικία
  • κακός γραφικός χαρακτήρας και σχηματισμός γραμμάτων / αριθμών
  • δυσκολεύεται στη χρήση ψαλιδιού
  • δυσκολεύεται στο χειρισμό: φερμουάρ, κουμπιών, κορδονιών
  • δεν αναπτύσει κυριαρχία στο χέρι στην κατάλληλη ηλικία
  • δυσκολεύεται στο χρωματισμό εντός σχεδίου, το σχέδιο, προγραφικές ασκήσεις
  • αποφεύγει δραστηριότητες και παιχνίδια που απαιτούν λεπτές κινητικές δεξιότητες

Κίνηση, δύναμη και ανάπτυξη ισορροπίας (Αδρή κινητικότητα)

  • φαίνεται αδέξιο ή ασυντόνιστο στις κινήσεις του
  • δυσκολεύεται ανεβοκατεβαίνοντας τις σκάλες σε κατάλληλη ηλικία
  • δυσκολεύεται με τις έννοιες δεξιά και αριστερά
  • παρουσιάζει φτωχές δεξιότητες με την μπάλα
  • εμφανίζει μειωμένο ή αυξημένο μυικό τόνο
  • παρουσιάζει κακή ισορροπία και διστάζει να σταθεί στο ένα πόδι
  • δυσκολεύεται στον συντονισμό των δύο πλευρών του σώματος
  • δεν περνά τη μέση γραμμή του σώματος του  κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού ή των σχολικών δραστηριοτήτων (π.χ. πέρασμα χάντρας, γράψιμο)
  • αποφεύγει δραστηριότητες και παιχνίδια που απαιτούν κινητικές δεξιότητες

Οπτική Επεξεργασία

  • δυσκολεύεται με την απόσταση και τα μεγέθη των γραμμάτων
  • δυσκολεύεται με την αναγνώριση γραμμάτων
  • χάνει τη θέση-γραμμή κατά την ανάγνωση σε βιβλίο ή την αντιγραφή από τον πίνακα
  • δυσκολεύεται αντιγραφής σχημάτων ή γραμμάτων
  • παρουσιάζει φτωχή βλεμματική επαφή
  • δυσκολεύεται στον οπτικό εντοπισμό και το πέρασμα της μέσης γραμμής
  • δυσκολεύεται στον εντοπισμό αντικειμένων, μεταξύ άλλων αντικειμένων
  • δυσκολεύεται στην αντιγραφή από τον πίνακα ή άλλο χαρτί
  • δεν κατανοεί και δεν αναγνωρίζει την έννοια δεξιά και αριστερά

Στοματοκινητικά και αισθητηριακά προβλήματα

  • παρουσιάζει υπερβολική σιελόροια
  • εμφανίζει μάσηση τροφίμων στο μπροστινό μέρος του στόματος και όχι επί των γομφίων
  • παρουσιάζει δυσκολία στη χρήση φλιτζανιού σε κατάλληλη ηλικία
  • δυσκολεύεται να πιεί με καλαμάκι σε κατάλληλη ηλικία
  • παρουσιάζει μεγάλη διάρκεια ολοκλήρωσης θηλασμού η ταίσματος από μπουκάλι
  • το παιδί φαίνεται κουρασμένο μετά το φαγητό
  • το μωρό χάνει υπερβολικό υγρό από τα χείλη του με μπουκάλι ή το θηλασμό
  • το παιδί χάνει υπερβολικά υγρά ή τρόφιμα από το στόμα του όταν πίνει ή στο μάσημα
  • το παιδί φαίνεται να είναι υπερβολικά επιλεκτικό στις τροφές, τρώει μόνο ορισμένα είδη ή υφές τροφίμων
  • το παιδί βάζει στο στόμα παιχνίδια ή αντικείμενα πέρα ??από την κατάλληλη ηλικία

Αισθητηριακή επεξεργασία

  • παρουσιάζει υπερβολική ευαισθησία ή αυξημένες αντιδράσεις στον ήχο,αφή,φως ή κίνηση
  • μειωμένη ανταπόκριση σε ορισμένα ερεθίσματα (π.χ. υψηλή ανοχή του πόνου, δεν αντιλαμβάνεται κοψίματα / μώλωπες)
  • βρίσκεται συνεχώς σε κίνηση, χοροπηδά, πέφτει και κτυπά, συγκρούεται σε αντικείμενα
  • αποσπάται εύκολα με οπτικά ή ακουστικά ερεθίσματα
  • εμφανίζει συχνά υπερβολικές συναισθηματικές αντιδράσεις
  • δυσκολεύεται να αντιμετωπίσει την αλλαγή
  • εμφανίζει ανικανότητα να ελέγξει – ηρεμήσει τον εαυτό του όταν είναι αναστατωμένος

Δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης

  • εμφανίζει δυσκολία στην κοινωνική αλληλεπίδραση και τις σχέσεις με την οικογένεια και τους συνομηλίκους
  • δυσκολεύεται κατά την προσαρμογή σε νέο περιβάλλον
  • παρουσιάζει καθυστέρηση στις γλωσσικές δεξιότητες
  • παρουσιάζει υπερβολική ενασχόληση με ένα θέμα (π.χ., διάστημα, σύμπαν, οι δεινόσαυροι, τρένα)
  • δυσκολεύεται στην αντιμετώπιση καταστάσεων στο σχολικό περιβάλλον

Μαθησιακές δεξιότητες

  • δεν μπορεί να συγκεντρωθεί και να επικεντρωθεί στο μάθημα
  • διασπάται εύκολα η προσοχή του
  • δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες και στην ολοκλήρωση των εργασιών
  • κουράζεται εύκολα με τις σχολικές εργασίες
  • παρουσιάζει φτωχό έλεγχο παρορμητικών συμπεριφορών
  • εμφανίζει υπερκινητικότητα ή χαμηλή ενεργητικότητα
  • δεν τα βγάζει πέρα με το φόρτο εργασίας στο σχολείο
  • εμφανίζει δυσκολία στην εκμάθηση νέων γνώσεων
  • αντικαθιστά γράμμα ή αριθμό μετά την ηλικία των επτά

Δεξιότητες παιχνιδιού

  • χρειάζεται καθοδήγηση από ενήλικα για να ξεκινήσει το παιχνίδι
  • δυσκολεύεται στο μιμητικό παιχνίδι
  • παίζει χωρίς σκοπό, όχι λειτουργικό παιχνίδι
  • κινείται γρήγορα από τη μία δραστηριότητα στην άλλη
  • δεν εξερευνά τα παιχνίδια με κατάλληλο τρόπο
  • συμμετέχει σε επαναλαμβανόμενο παιχνίδι για ώρες (π.χ.βάζοντας τα παιχνίδια σε σειρά)
  • δεν εντάσσεται σε παιχνίδι με τους συμμαθητές / αδέλφια
  • δεν κατανοεί τις έννοιες της ανταλλαγής και αναμονής της σειράς στο παιχνίδι

 

Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για ένα παιδί να ξεκινήσει Εργοθεραπεία

Όσο πιο γρήγορα εντοπιστούν οι δυσκολίες του παιδιού τόσο πιο εύκολη θα είναι η αντιμετώπιση τους με την βοήθεια της εργοθεραπείας. Βέβαια αρκετά συχνά έχουμε και παιδιά Δημοτικού ή Γυμνασίου που χρειάζονται βελτίωση σε κάποιον τομέα.

Πότε μπορεί να έρθει ένα παιδί για Εργοθεραπεία

Ένα παιδί μπορεί να παρακολουθήσει πρόγραμμα Εργοθεραπείας εάν παρουσιάσει δυσκολίες στις καθημερινές του ενασχολήσεις. Λόγω  των σωματικών, ψυχολογικών ή συναισθηματικών προβλημάτων που είναι πιθανό να εμφανίσει ή λόγω αναπτυξιακής ή διανοητικής καθυστέρησης.

 

Από το: Does My Child Need Occupational Therapy? -University of Utah Health Care Life Skills Clinic

Επιμέλεια: Αρβανίτης Δημήτρης – Εργοθεραπευτής

Share on Facebook Share on twitter
Related Posts
Leave a Reply